Tipy na výlet

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Liptani

Veliký kostel v severském stylu, pocházející z roku 1240. Byl postaven z neomítnutých červených cihel. Jak ho najít: Pokud pojedete z Třemešné, tak po klesání do Liptáně (esíčko) ho budete mít po levé straně (na kraji obce). Pokud pojedete od Dívčího Hradu nebo H.Povelic, tak na konci obce, před stoupáním (esíčkem) pojedete rovně (směr rozhledna). Kostel je u cesty nad esíčkem.

Zámek Dívčí Hrad

Původně hrad z 13.století. V druhé půli 16. století přestaven na renesanční zámek. V roce 1945 byl těžce poškozen dělostřelbou a následným požárem. V letech 1962-9 byl rekonstruován pro potřeby Zdravotnických potřeb. Dnes je zámek bohužel veřejnosti nepřístupný. Jak ho najít: Zámek se nachází na jižním konci obce. Pojedete li z jihu od Liptaně nebo H.Povelic najdete ji po pravé straně na kopci (500 m od zastávky), před 12 proc. klesáním. Ze severu ho najdete po levé straně po 12 proc. stoupáním.

Kostel svatého Michaela archanděla v Hrozové

Kostel gotického původu, který se nachází uprostřed vejčitého areálu hřbitova, pochází již z roku 1309. Tento kostel byl v 16. století i později několikrát přebudován. Vzácnou historickou památkou je zachovalá obranná hřbitovní zeď, která je také poslední dochovanou obrannou zdí na Osoblažsku a je unikátní svým půdorysem, mohutností a celkovým pojetím. Také použitý materiál se nikde jinde neopakuje. Je pravděpodobné, že pochází ze 16. století, případně má i starší – gotický původ. Jak jí najít: nachází se na kraji obce u křižovatky (směr S.Rudoltice)

Kaple nad Rusínem

Nachází se na kopci Klobouk a je zdařilou replikou původní kapličky, která padla za oběť válečným událostem. Je postavena jen několik metrů od místa původní kaple, která byla zničena v roce 1945. Je zasvěcena Navštívení Panny Marie a slavnostní svěcení se odehrálo 8. srpna 1993. Rusínská kaple Navštívení Panny Marie byla postavena z finančních příspěvků bývalých německých farníků a dnešních českých věřících z obcí Rusín a Hrozová jako výraz usmíření národů. Mramorová kropenka v kapli pochází ze zrušené sesterské kaple v krnovské nemocnici a byla dlouhá léta ukrývána řádovými sestrami na Ježníku u Krnova. Zvonek ve zvonici si přivezli volyňští Čechové z Volyně. Původní kaple pocházela z roku 1814. I její současná replika je výraznou dominantou. Jak jí najít: Od Hrozové, je to první odbočka vlevo do kopce.

Zřícenina hradu Fulštejn (Fullstein) u Bohušova

Velkolepá zřícenina leží nad korytem říčky Osoblaha a ohromuje svými obrovskými rozměry. Hrad byl založen v polovině 13. století. Při výstavbě hradu se využila pravěká hradiska, zejména jeho valového opevnění. Jednou ze zajímavostí, která se dochovala je např. cca 202 metrů dlouhá hradba na západní straně hradu. Hrad byl v době 30leté války základnou švédských vojsk a po jejich odchodu byl pobořen. Od té doby hrad chátral. Z historických pramenů vyplývá, že okolí hradu Fulštejny v předminulém a minulém století sloužilo jako vyhlášené romantické výletiště. Zřícenina je volně přístupná veřejnosti. Jak jí najít: Od stanice vlaku: Zřícenina stojí nedaleko železniční stanice, není problém jej nalézt. Stačí jít zpět zhruba 500m od železniční stanice v Bohušově, za posledními domy přejít trať a vydat se původní cestou k hradu. Pokud přijíždíte od Osoblahy, nebo Vysoké: u křižovatky na Slezské Rudoltice odbočíte doleva (od Osoblahy), či doprava (od Vysoké) a vzápětí hned doprava za Informační centrum (obecní úřad). Pojedete po asfaltové cestě mírně doleva (po pravé ruce bude řeka). V zatáčce odbočíte doprava (dále rovně po asfaltové cestě, později nezpevněné cestě, by jste se dostali ke kolejím. Rovně by jste došli k železniční zastávce Bohušov, napravo by jsme dostali k cestě na zříceninu). Pokračujete po nezpevněné cestě, a o chvíli přijíždíte ke kolejím úzkorozchodné žel.tratě. Dále pokračujete podél trati úzkorozchodné železnice. Protože k Fulštejnu vedla lávka, ale povodeň v roce 2007 jí zničila, je to asi jediná cesta ze západní strany. Když uvidíte schodky nahoru k zřícenině odbočuji doleva a pěšky pokračujte po schodech nahoru. Nahoře se dejte doprava a o chvíli jste u zříceniny (stoupání s kolem je náročnější, proto je možná lepší cesta z východní strany) Pokud přijíždíte z východní strany: od Matějovic, Ostré Hory, nebo projedete Bohušovem (na další křiž. se dáte doprava) , tak cestou na jih (směr Hrozová, Koberno, Slezské Rudoltice), spatříte napravo žluté ukazatele, podle kterých odbočíte doprava a pojedete po louce až na Fulštejn. Turistickou známku č.1155 – Fulštejn, můžete zakoupit v penzionu Pod Duby a ve stav. firmě ID Stav u p.P.Dokoupila (Bohušov 222)

Židovský hřbitov v Osoblaze

Přiléhá ke zbytkům městských hradeb. Jeden z nejvýznamnějších starých židovských hřbitovů připomínajícími historii zdejší zaniklé židovské obce s četnými náhrobky (asi 313 z původních 1200 ks) ze 17.století. Hřbitov v Osoblaze je navíc i památkou na velkou řadu vynikajících židovských osobností, které svým významem překračovaly dějiny regionu. Židovské osídlení Osoblahy je doložené od 14. století, ale Židé odsud odešli ještě před druhou světovou válkou. Jak ho najít: 150 m severovýchodně od náměstí (V obci jsou zelené ukazatele)

Hřbitovní kostel sv.Mikuláše v Osoblaze

Jednolodní barokní stavba z let 1765-1766 stojící na hřbitově za obcí. Jde o drobnou stavbu dobré výtvarné úrovně. Jak ho najít: Od hran.přechodu Osoblaha: na první odbočce se dejte vlevo (po chvili je doleva odbočka na koupaliště), projedete hlavní křižovatku (vlevo směr Krnov, M.Albrechtice) a pokračujte na S.Pavlovice. Poté vede cesta kousek z kopce a vy pak pokračujete vlevo po hlavní silnici. Vpravo odbočte až podle směrovky Studnica 2km. Cesta vede po trochu horším asfaltu a za horizontem u hřbitova už lze spatřit kostel. Od Krnova, M.Albrechtic, Vysoká: přijedete na křižovatku, projedete ji. Poté vede cesta kousek z kopce a vy pak pokračujete vlevo po hlavní silnici. Vpravo odbočte až podle směrovky Studnica 2km. Cesta vede po trochu horším asfaltu a za horizontem u hřbitova už lze spatřit kostel. Od S.Pavlovic, Hlinky: Na začátku obce odbočte vlevo podle směrovky Studnica 2km. Cesta vede po trochu horším asfaltu a za horizontem u hřbitova už lze spatřit kostel.